Често задавани въпроси

- От дълги години имате успешен бизнес, а никога не сте използвали Интернет. Трябва ли ви уеб сайт?

- Имате малка фирма, а продуктите ви не са подходящи за продажба в Интернет. Трябва ли ви уеб сайт?

И в двата случая отговорът е ДА.
Независимо дали бизнесът ви тепърва прохожда или отдавна е печеливш, независимо дали притежавате малка или голяма фирма, независимо дали продуктите ви са подходящи или не за продажба в интернет, вие ТРЯБВА да имате уеб сайт.

Защото...
Малко статистика
Днес Интернет е основен източник на информация. По последни преброявания населението на Земята възлиза на 6,96 милиарда души. От тези 6,96 милиарда над 2 милиарда използват ежедневно интернет за работа и развлечение. Само в България броят на интернет потребителите в момента надхвърля 2 милиона. И непрекъснато се увеличава. Според прогнозите на специалистите през 2020 година населението на Земята ще бъде 7,5 милиарда души и 5 милиарда от тях ще използват интернет! Ако още не сте осъзнали необходимостта от уебсайт, помислете над предимствата:

1. Уеб сайтът е най-добрата реклама
Всяка фирма се нуждае от реклама, за да научат хората за съществуването й и за продуктите и услугите, които тя предлага, а Интернет е най-бързият, сигурен и ефективен начин да популяризирате своя бизнес и да увеличите броя на клиентите си. Ако имате уеб сайт, вие ще станете част от световната информационна мрежа, която днес е дом на повече от 2 милиарда души.

2. Уеб сайтът е най-евтината реклама
Уеб сайтът е не само най-ефективният, но и най-евтиният начин на реклама. Ако имате уеб сайт, няма да ви се налага да давате пари за отпечатването на безброй рекламни брошури. Нещо повече - ще си спестите скъпата и (покрай превръщането на интернет в основна медия) все по-ненужна реклама във вестниците, радиото и телевизията.

3. Уеб сайтът ще направи бизнеса ви международен
Не забравяйте, че Интернет е световна информационна мрежа. Ако имате уеб сайт, бизнесът ви няма да бъде ограничен до един град, една област или една държава - той ще стане международен.

4. Уеб сайтът ви дава възможност да представите продуктите и услугите си по най-добрия начин
Можете да управлявате съдържанието на вашия сайт и да го обновявате непрекъснато, така че информацията в него винаги да бъде актуална и максимално изчерпателна.

5. Уеб сайтът е гаранция за вашия професионализъм
Във века на информационните технологии хората очакват всяка реномирана фирма да има уеб сайт, при това добре изглеждащ уебсайт.
Ако вие не притежавате такъв, това ще подкопае доверието във вас и във вашия професионализъм. Не забравяйте, че имиджът е всичко и че първите впечатления са най-важни.

6. Уеб сайтът ви прави по-конкурентноспособни
Ако вашите конкуренти притежават уеб сайтове, а вие не, значи пропускате предимствата на Интернет и губите клиенти. Един професионално изглеждащ уеб сайт, с цялата функционалност, която притежават сайтовете на големите имена в бранша, ще ви даде възможност да се конкурирате успешно с тях, като подчертаете предимствата на собствения си бизнес. Така ще се доближите до образа и професионализма на всяка голяма компания.

7. Уеб сайтът работи за вас и за вашите клиенти денонощно
Ако имате уеб сайт, той ще работи за вас по всяко време на денонощието, седем дни в седмицата, независимо дали има празници или почивни дни.

8. Уеб сайтът улеснява достъпа на вашите клиенти до продуктите и услугите, които предлагате
Хората могат да посетят вашия сайт от дома или офиса си и да получат с лекота информацията, която ги интересува.

9. Уеб сайтът подобрява и улеснява контакта между вас и вашите клиенти
Уеб сайтът предлага многобройни възможности за бърза и лесна връзка между вас и вашите клиенти - размяна на имейли, писане на коментари в самия сайт, онлайн чат в реално време. Освен това той ви дава възможност да публикувате точния адрес на вашата фирма, придружен от подробни карти и напътствия, които ще помогнат на всеки клиент да ви намери бързо и лесно.

10. Уеб сайтът пести време
Ако имате уеб сайт, няма да се налага да обяснявате на всеки клиент поотделно какви продукти и услуги предлагате. Достатъчно е да публикувате подробна информация за вашия бизнес, допълнена с отговори на най-често задаваните въпроси. Така клиентите ще се запознаят предварително с естеството на вашата дейност и ще знаят какво да очакват, когато се свържат с вашата фирма.

 

Какво е домейн?

Всеки уебсайт притежава собствен домейн (английска дума, която означава владение, територия, област). Това е името, под което той е достъпен в интернет – с други думи името, което изписваме в адресната лента на нашия браузър (Internet Еxplorer, Mozilla Firefox, Opera и т.н.), за да го отворим.
Домейнът (на англ. domain) замества IP-адреса на компютъра или сървъра, на който е разположен сайта. IP-адресите представляват поредица от цифри, разделени с точка, например 125.138.60.179. Понеже толкова цифри се помнят трудно, съществува т. нар. Система за домейн имена (DNS), чрез която имената се свързват автоматично със съответните IP-адреси. Благодарение на нея не се налага да търсим даден сайт по неговия IP-адрес; достатъчно е да напишем името му.

Защо е важно да изберем подходящо име за домейн

Домейнът е важна част от вашия уебсайт, защото това е името, с което ще бъдете известни в световната информационна мрежа, наречена Интернет. За да бъде един сайт успешен, той трябва да притежава не само добра външност и функционалност, но и подходящо име.
Какво трябва да знаем преди да пристъпим към избор на име
- Домейнът може да съдържа само букви, цифри и тирета, като тирето "-" не може да бъде в началото или в края на името. Забранена е и употребата на интервали, затова, ако домейнът се състои от няколко думи, например "dobro", "utro" и "sofia", те трябва бъдат слети (dobroutrosofia) или разделени с тирета (dobro-utro-sofia).
- Минималната допустима дължина на един домейн е от 2 до 4 знака, а максималната – от 22 до 63 (допустимият брой е различен за различните TLD домейни).
- Всеки домейн се състои от минимум две части. Първата част се нарича "второ ниво домейн/вторичен домейн" (SLD), а втората - "първо ниво домейн/първичен домейн" или "топ домейн" (TLD). Така например домейнът iweb.bg се състои от SLD iweb и TLD bg.
SLD е произволното уникално име, което можете да измислите сами, като се придържате към горните правила (разрешени знаци и допустима дължина на името).
TLD е съкращението след точката, което играе ролята на разширение на домейна. Разширенията не са произволни, а строго определени – тоест, не могат да бъдат измислени от вас, а трябва да изберете вече съществуващо разширение. Те са национални (.bg (България), .de (Германия), .ca (Канада), .eu (Европейския съюз) и т.н.) и международни (.com, .net, .org, .info, .biz, и т.н.). Цената на .com, .net и .org (най-старите TLD домейни) е по-ниска в сравнение с тази на още младите .bg и .eu, но последните имат известни предимства, които оправдават по-високата им цена – дават, например, възможност за по-кратки и по-лесни за запомняне SLD имена, докато при старите TLD домейни кратките имена отдавна са заети. Сравнително младите домейни .info и .biz също са добра алтернатива, особено за информационни и бизнес сайтове. Някои хора все още се отнасят с подозрение към тях, защото в миналото са били използвани главно от спамери, но напоследък нещата се променят – неотдавна NewYork.info, например, е бил продаден за $ 25 000.

Избор на най-подходящо име за домейн

- Изберете възможно най-кратко, лесно за запомняне и изписване име. Дали google щеше да се превърне в най-популярната интернет търсачка, ако SLD името й беше дълга и трудна дума като gobemouche или grape-hyacinth?
- За предпочитане е името да се състои от една, две или три кратки думи и да не надхвърля 15-20 знака.
- Използвайте за домейн името на вашата фирма – клиентите ви го познават и ще ви намерят по-лесно в Интернет. Имайте предвид обаче, че ако името на фирмата ви не е уникално, а често срещана дума, израз и пр., то най-вероятно вече е заето.
- Използвайте уникално, рядко срещано име, дори да се различава от името на вашата фирма. Оригиналните имена се запомнят и намират по-лесно.
- Постарайте се в името да има поне една ключова за дейността на фирмата ви дума или фраза – така сайтът ще се класира по-напред в интернет търсачки като google.
- Избягвайте имена, при които се налага да пояснявате как се пише определена дума.
- Избягвайте употребата на тирета, защото е възможно клиентите ви да запомнят погрешно разположението им.
- Изберете TLD домейн според таргет групата на потенциалните ви клиенти. Ако бизнесът ви не е международен, а е локализиран в България, по-добре избере разширение .bg.
- Ако уебсайтът ви е насочен предимно и изключително към българските потребители на интернет, регистрирайте домейн на български език (кирилица) – така името ще се запомня и изписва по-лесно. Домейните на кирилица са възможни благодарение на опцията IDN (Internationalized Domain Names), която позволява в името на домейна да се използват писмени знаци от над 100 езика, сред които китайски, японски, арабски, хинди, гръцки и др.

 

Оптимизация за търсещи машини (SEO) е процес на подобряване на видимостта на уеб сайт или уеб страница в търсачките при "органични" резултати от търсенето. Друга форма на оптимизация за търсачките са платените обяви, например програмата AdWords на Google. Като цяло колкото по-висока позиция има един сайт и колкото по-често един уебсайт се появява в списъка с резултатите от търсенето, толкова повече посетители ще получи от потребителите на търсачката. SEO може да е насочена към различни видове търсене, включително търсене на изображения, локално търсене, търсене на видео, търсене на статии и други. Това представлява така нареченото уеб присъствие на даден уебсайт.


Като Интернет маркетинг стратегия, Оптимизацията за търсачки взема предвид как търсачките работят, това, което хората търсят, действителните термини за търсене използвани от търсачката и нейните потребители и кои търсачки са предпочитани от целевата публика. Оптимизиране на уеб сайт може да включва редакция на неговото съдържание или HTML, наблягане на специфични ключови думи и премахване на пречките за индексиране от търсачките. Собствениците на уебсайтове се насърчават също да увеличат броя линкове идващи от други уебсайтове, особено такива с по-висок ранг. Това представлява така нареченото популяризиране на уебсайт.


Друг клас от техники, известни като spam, използва методи като например фиктивни линкове, несъответстващи ключови думи, скрити в уебсайта думи, текстове или връзки и използване на чужди статии, които развалят качеството на резултатите от търсачките. Търсачките търсят сайтове, които използват тези техники, за да ги премахнат от своите индекси.

 

За да бъде един уебсайт успешен, той трябва да стане популярен. Хората трябва да научат за неговото съществуване, да разберат какви продукти или услуги предлагате.

Как се измерва популярността на един сайт?
Чрез неговата посещаемост. Най-популярните сайтове са най-посещаваните, а колкото по-голям трафик има един сайт, толкова по-голяма вероятност има да развиете успешно бизнеса си, защото по-големият брой посещения означава повече потенциални клиенти.

Как да направите Вашия уебсайт по-популярен?
# Като изберете кратко и лесно за запомняне домейн име (вижте „Как да изберем подходящо име за домейн”).
# Като изберете атрактивен, оригинален и функционален дизайн. Не забравяйте, че всеки продукт се нуждае от качествена опаковка.
# Като ъпдейтвате редовно съдържанието на сайта. Колкото по-информативен е един сайт, колкото повече статии и страници има, толкова по-редовно ще го посещават Вашите клиенти. Никой не обича да препрочита един и същи вестник по хиляда пъти – хората търсят нова и актуална информация. Затова – обновявайте често Вашия сайт, като се стремите съдържанието му винаги да бъде уникално (не копирайте чужди текстове, а използвайте ваши собствени).
# Като рекламирате/добавите сайта си в популярните социални мрежи – Facebook, MySpace, Twitter и пр. Днес Facebook има над 500 милиона потребители, голяма част от които го посещават по няколко пъти на ден.
# Като рекламирате/добавите сайта си и публикувате линк към него в колкото се може повече интернет портали, популярни сайтове (например Wikipedia), форуми и блогове. За предпочитане е, разбира се, те да са тематично свързани със сферата на Вашия бизнес.
# Като рекламирате сайта си чрез видеоклипове в YouTube. YouTube е третото най-посещавано място в интернет след Google и Facebook.
# И не на последно място – като оптимизирате сайта си, за да излиза по-напред в резултатите на най-използваните търсещи машини като Google и Yahoo!. Не забравяйте, че Google е най-посещаваното място в световната информационна мрежа. Съществуват много начини интернет потребителите да научат за съществуването на Вашия сайт, но най-вероятно е да попаднат (случайно) на него, докато търсят в Гугъл сайт със сходно име на домейн или ключови за Вашия бизнес думи и фрази.

# Като добавите на сайта си Гугъл Преводач с избор от 50+ езика – автоматична програма за превод на текстове, с която можете да направете бизнеса си международен.
# Като добавите форма "Изпрати на приятел", с която потребителите на сайта могат лесно да го препоръчат на своите познати.
# Като добавите функцията "Прибави в отметки", с която потребителите на сайта могат да запазят страницата в браузъра си за по-бързи следващи посещения.
# Като добавите опцията "Принт и файл версия”, която позволява лесно съхранение на информацията на хартиен или електронен носител.


Как да популяризирате Вашия уебсайт с помощта на търсещите машини
Търсещите машини (известни още като търсачки, търсещи роботи и паяци) са автоматични програми, които претърсват интернет, като следват публикуваните на всяка уебстраница линкове и записват събраната информация в огромни бази от данни. Веднъж записано, това съдържание се анализира и от него се изваждат най-често срещаните в даден уебсайт думи и фрази. Когато един интернет потребител въведе в търсачката определена дума или фраза, машината проверява базите си от данни и му предлага онези уебсайтове, които отговарят най-точно на зададените критерии. Ако Вашият сайт е сред предложените от търсачката резултати и потребителят щракне върху него, за да го отвори, роботът ще приеме, че информацията е била полезна, затова при следващото търсене сайтът Ви ще се придвижи напред в класацията.
За да включат Вашия сайт в резултатите от търсенето, търсачките трябва да разполагат с информация за него, а това означава, че трябва вече да са го открили, посетили и проучили. Затова е изключително важно да публикувате линкове към Вашия сайт на повече места в интернет. Ако към сайта Ви не сочи нито една връзка, вероятността той да бъде посетен от търсещ робот е много малка.
Важно е и да ъпдейтвате редовно Вашия сайт, защото, веднъж попаднали на него, роботите ще го посещават периодично, за да обновяват вече събраната информация. Ако променяте редовно съдържанието на сайта, те ще го посещават по-често.
И най-важното – вкарайте ключови за Вашия бизнес думи и фрази в текстовете на всяка Ваша страница. Колкото по-често се срещат тези думи и фрази, толкова по-голяма е вероятността търсещите машини да „си харесат” именно тях, когато анализират и категоризират Вашия сайт.

 

Домейн - това е името на вашият уеб сайт. То има вида example.com. Последната част .com се нарича домейн от първо ниво. Това може да са .com, .org, .net, .ingo, .biz, .bg, .eu. Някои фирми предлагат домейни от вида www.vasheto_ime.tiahnoto_ime.com Това име обикновено е безплатно – вие не притежавате реално домейн, а само под-домейн. Уебсайтове с такова име не се индексират добре в търсачките, а ако се индексират толерират домейна, а не под-домейна – вашият сайт всъщност работи за фирмата, която ви е „подарила” под-домейна. Ние не препоръчваме използването на такива имена, въпреки че можем да ги предложим. Повече за домейни вижте тук.

Уеб сайт - още известно като уебсайт, интернет сайт или просто сайт е общото наименование на всички страници, картинки, файлове и видео качени на даден адрес. Уеб сайта е качен на един или повече сървъри и е достъпен чрез Интернет.


Уеб страница - Уеб страница или интернет страница е една страница от даден сайт. Уеб страницата има собствен адрес от типа example.com/webpage.html . Уеб страницата в повечето случай използва HTML формат - Протокол за трансфер на хипертекст.


Навигация или меню - това са най-важните връзки на даден уеб сайт. Тя се състои от връзки към вътрешни или външни уеб страници. Навигацията присъства на всяка страница от уеб сайта, а разлика от обикновена връзка, която може да съществува само на определена вътрешна страница.


Уеб Дизайн – това е графичното представяне на елементите от един уеб сайт. Уеб дизайна е външния вид, лицето на уеб сайта, докато уеб разрабоването е неговата функционалност.


Уеб Програмиране - или програмиране за уеб. Програмирането за уеб сайт е фактическото разработване на неговата функционалност. Елементи от уеб сайта, които се програмират са търсачка, форми за обратна връзка, страници защитени с парола, регистрация на потребители, система за управление на съдържанието и по-голямата част от Административния Панел.


Флаш Анимация - мултимедийни среда за създаване на анимирани интернет страници или елементи от интернет страници.

Банер - още хедър е изображение, обикновено в най-горната част на сайта, което представя базова информация за съответната марката. Банера чест съдържа лого, име на фирмата, телефони, слогън, рекламни съобщения и други.

Картина Галерия или просто Галерия е специфична уеб страница, която съдържа голям брой снимки, картинки или изображения представени по удобен начин за разглеждане. Уеб страница Картинна Галерия може да съдържа също така и текст, файливе за сваляне и мултимедия – с други думи тя има всички свойства на обикновена уеб страница.


Хостинг - хостинг е услуга, която предоставя на физически лица или организации достъп до ресурсите на даден компютър – сървър, който има специализиран софтуър за уеб и директен достъп до Интернет. Хостинга обикновено се предоставя по абонемнтен план в зависимост от условията на фирмата доставчик.


Клауд Хостинг - това е специфичен тип хостинг, който представлява набор от сървъри работещи заедно, вместо само един сървър като обикновения хостинг. Този вид хостинг има редица предимства – той е по-надежден и по-бърз.

HTML редактор - HTML редактор е специализиран софтуър за уеб, който дава възможност за създаване и редактиране на уеб страници директно през Интернет.


WYSIWYG - това, което виждате, е това, което получавате - WYSIWYG системи са тези, при които съдържанието по време на редактиране изглежда като крайния резултат. HTML редактора е пример за wysiwyg система.


CMS (Content management System) - Система за управление на съдържанието е софтуер, чрез който се публикува голям обем от всякакво съдържание - текстове, картинки и мултимедия. Обикновено се използва в администратичната част на сайта.


Административен Панел - е специализирана част от уеб сайта, която е достъпна единствено за собственика на сайта обикновено защитена с парола. От Админситративния панел може да се променят съдържанието


Мултимедия - е софтуърен продукт, в който по подходящ начин се обединяват аудио-видео технологии, текст и анимация, с цел да мотивират потребителите и да привлекат тяхното внимание.


Имейл адрес - или електронна поща или просто имейл е метод за обмен на съобщения през Интернет. Имейла има адрес от вида ime@domain.com


СЕО Оптимизация (SEO) - това е набор от правила, които трябва да се спазват при изграждането на уеб сайт или уеб стрница, така че да не се възпрепятства правилното и индексиране от търсачките или търсещите машини


Търсачка или търсеща машина - е система, предназначена да намира информация, съхранена в компютърна система или мрежа, като например в Интернет. Има много търсачки Yahoo, AltaVista, Ask и други и естествено най-популрната Google.


Регистрирани потребители - това са превилегировани потребители на уебсайта. Процедурата обикновено включва регистрация, след което съответния потребител има някакви по-специални правомощия от не регистрирания. Това може да бъдат достъп до интернет страници или друга информация, защитена с парола, възможност за публикуване на коментари други


Статистика на посещенията, още наричана брояч - това обикновено е софтуър, който съхранява данни за посещаемостта на даден уеб сайт и ги представя в удобен за анализиране вид. Най-удобни за използване са броячите, които представят резултатите в графичен вид. Според нас най-добрия брояч на пазара е този на Google - Google Analytics.


Google Analytics или Гугъл Анализ – това е система за статистика на посещенията, която надхвърля многократно определението на „брояч на посещенията”. Гугъл Анализ е с богата функционалност, лесен за употреба, а статистиката, която предлага е изключително детайлна и лесна за анализ, благодарение на графичното представяне.